Krok 1 Získanie základných informácií Podmienky vydania povolenia na stavbu sa môžu mierne líšiť na každom stavebnom úrade. Z tohto dôvodu odporúčame vopred zájsť na váš príslušný stavebný úrad (obvykle je súčasťou miestneho úradu), a spýtať sa, čo všetko budú požadovať k vydaniu povolenia, t.j. od ktorých úradov budú vyžadovať stanoviská k vášmu projektu a podobne. Potom je najlepšie postupovať podľa ich zoznamu.
Podľa stavebného zákona je proces povolenia stavby dvojstupňový, to znamená, že v prvom kroku sa podáva žiadosť o vydanie rozhodnutia o stavebnom zámere, v druhom kroku stavebný úrad overí projekt stavby a následne sa môže začať stavať. Pri jednoduchých stavbách, ako sú rodinné domy (musia mať maximálne 2 nadzemné podlažia a 300m2 zastavanú plochu a maximálne 1 podzemné podlažie) stavebný úrad obvykle zlúči konanie do jedného a hneď po vydaní rozhodnutia o stavebnom zámere aj overí projekt stavby. Následne sa po nadobudnutí právoplatnosti môže začať so stavbou.
Krok 2 Získanie vyjadrení dotknutých orgánov ako prílohy k žiadosti o vydanie rozhodnutia o stavebnom zámere:
Na získanie vyjadrení dotknutých orgánov musíte mať hotový projekt stavby. Každému úradu, ktorý oslovíte musíte zaslať (väčšinou už elektronicky) časti z projektu, ktorého sa ho týkajú, aby vám vedeli dať súhlasné stanovisko. Väčšine úradom stačí súhrnná správa z projektu a výkres situácie. V texte nižšie si popíšeme čo je potrebné k získaniu bežne vžadovaných vyjadrení:
01 Záväzné stanovisko k stavebnému zámeru
Obvykle vydáva priamo obec ako orgán územného plánovania, takže oň požiadate priamo na príslušnom stavebom úrade. V tomto stanovisku úrad skontroluje, či je navrhovaná stavba v súlade s ich územným plánom. Obvykle je potrebné priložiť súhrnnú správu, situácie a celú časť "Architektonicko-stavebné riešenie", v ktorej sú pôdorysy, rezy a pohľady na stavbu ako aj ich technický popis.
02 Súhlas s odňatím poľnohospodárskej pôdy
Ak staviate na pozemku, ktorý je na liste vlastníctva zapísaný ako "ostatná plocha" alebo "zastavené plochy", toto vyjadrenie nemusíte riešiť. Pokiaľ však plánujete stavať na pozemku, ktorý je klasifikovaný ako "orná pôda", "záhrada" alebo "vinica", budete k stavebnému povoleniu navyše potrebovať súhlas okresného úradu s vyňatím poľnohospodárskej pôdy z pôdneho fondu. Príslušnému okresnému úradu - odbor pozemkový a lesný musíte predložiť žiadosť o trvalé odňatie pôdy s nasledovnými prílohami:
- list vlastníctva k vynímanej parcele (nie starší ako 3 mesiace) - kópia z katastrálnej mapy s vynímanou parcelou (nie staršia ako 3 mesiace) - výkres situácie spolu s technickou správou z projektu stavby - súhlas obce s vyňatím pozemku - určenie bonity pôdy (pokiaľ máte ornú pôdu potom to vybavíte na katastri) - bilancia skrývky poľn. pôdy (pokiaľ vynímate plochu do 1 000m2, potom si ju môžete spracovať sami (stiahnite si náš vzor bilancie skrývky poľnohospodárskej pôdy) - geometrický plán, v ktorom bude zakreslené, ktorá časť parcely sa má vyňať (je potrebné len v prípade, pokiaľ sa má vyňať časť parcely, napr. časť pod budúcou stavbou, geometrický plán k vyňatiu časti parcely Vám vypracuje geodet). 03 Súhlas so stavbou a užívaním malého zdroja znečistenia
Ak máte v navrhovanej stavbe plynový kotol, kotol na tuhé palivo alebo krb, je potrebné požiadať obec o vydanie takéhoto súhlasu. Tepelné čerpadlo nie je zdrojom znečistenia, preto ak nemáte v projekte ani krb, nie je potrebné žiadať o tento súhlas. Požadované prílohy k posúdeniu tejto žiadosti sú obvykle pôdorys, rez alebo pohľad, z ktorého je vidieť budúci komín a technická správa, ktorá popisuje zdroj znečistenia.
04 Vyjadrenia príslušných správcov sietí
Jedná sa o príslušné vodárne, elektrárne, plynárne, telekomunikácie atď, Je potrebné ich osloviť kvôli napojeniam na ich siete, resp. umiestneniu ich sietí v blízkosti stavby a ich ochrane počas výstavby.
Domová čistiareň odpadových vôd alebo studňa na pitné účely si vyžadujú samostatné stavebné povolenie. Jedná sa o vodné stavby, ktoré povoľuje príslušný okresný úrad - štátna vodná správa.
Na konci tohto článku nájdete podrobnejšie rozpísané postupy k získaniu vyjadrení od správcov sietí.
05 Vyjadrenia prípadných ďalších inštitúcií na základe konkrétnych požiadaviek stavebného úradu
Jedná sa o špeciálne úrady, ktoré nie sú bežne vyžadované k posúdeniu navrhovanej stavby ako pamiatkový úrad (ak sa nachádza vaša budúca stavba v pamiatkovo chránenej oblasti), alebo letecký úrad ak ste blízko letiska a podobne.
Lehoty na vyjadrenie Vhodné je zabezpečiť si vyjadrenia správcov sietí, prípadne ďalších inštitúcií dostatočne dlho pred požiadaním o rozhodnutie o stavebnom zámere, pretože každá inštitúcia má zákonnú lehotu 30 dní na vyjadrenie a je zbytočné predlžovať stavebné konanie čakaním na ich vyjadrenie.
Doložka súladu Ak si niektorý z úradov vyžiada vo vyjadrení nejaké zmeny v projekte stavby, je potrebné tieto zmeny zapracovať do projektu a požiadať znova tento úrad o vydanie takzvanej doložky súladu, čo znamená, že úrad si skontroluje, či bola ich požiadavka správne zapracovaná do projektu. Táto doložka je potom takisto prílohou žiadosti o vydanie rozhodnutia o stavebnom zámere.
Krok 3 Vyplnenie tlačiva žiadosti o vydanie rozhodnutia o stavebnom zámere Tlačivo žiadosti o vydanie rozhodnutia o stavebnom zámere nájdete obvykle na internetovej stránke príslušného stavebného úradu - obce v sekcii oddelenie územného rozvoja. Toto tlačivo je jednotné pre celé Slovensko a je pomerne komplikované, preto si popíšeme bližšie v nasledovnom texte ako ho vyplniť: Časť A - Typ žiadosti Tu uvediete, či sa jedná o novostavbu, zmenu stavby, atď...a príslušný stavebný úrad
Časť B - Identifikačné údaje Tu uvediete vaše údaje. Žiadateľ je ten kto bude vybavovať povolenie stavby, stavebník je ten na koho bude vydané povolenie a kto bude majiteľom stavby, projektant je inžinier alebo architekt s oprávnením projektovať, generálny projektant je hlavný projektant stavby, ktorý právne zastrešuje všetkých ostatných zúčastnených projektantov ako statika, zdravotechnika, dopravných inžinierov atď....generálny projektant sa obvykle uvádza len pre veľké stavby.
Časť C - Základné údaje o stavbe Tu uvediete miesto stavby (ulicu alebo parcelu), susedné pozemky, členenie stavby na stavebné objekty (obvykle je hlavný stavebný objekt SO 01 rodinný dom a následne povedzme môže byť SO 02 prípojka vodovodu atď, tieto informácie nájdete v projekte stavby. Ďalej tu z projektu vašej stavby uvediete údaje ako zastavaná plocha, plochy zelene, výška stavby atď. Takisto je potrebné uviesť odstupové vzdialenosti navrhovanej stavby od hraníc pozemku z každej strany, koľko izibe bude mať daná stavba, akú prípojku máte vybudovanú a akú bude treba zriadiť a mnoho iného. Všetky tieto informácie by ste mali nájsť vo vašom projekte stavby. Časť D - Podrobné údaje o stavbe Tu uvediete, či vaša stavba spĺňa parametre jednoduchej stavby, či bude potrebný výrub stromov, či budete potrebovať vjazd na pozemok alebo ho už máte vybudovaný (pod vjazdom sa obvykle myslí len malá spevnená plocha medzi asfaltovou alebo betónovou cestou na ulici až po hranicu vášho pozemku, obvykle k budúcej bráne)
Časť E - Dokumentácia stavby Tu uvediete, či projekt podávate elektronicky alebo v tlačenej listinnej forme a počet príloh
Časť F - Údaje o správnom poplatku Tu uvediete predpokladané náklady stavby a poplatok, aký je potrebné uhradiť.
Ako prílohu k žiadosti o vydanie rozhodnutia o stavebnom zámere musíte okrem vyjadrení dotknutých úradov a správcov sietí priložiť samozrejme aj kompletný projekt stavby. Ak ho podávate v papierovej (listinnej forme) je potrebné priložiť 2 vyhotovenia. Po vydaní povolenia 1 vyhotovenie ostáva na stavebnom úrade na archívne účely a druhé sa vám vráti.
Krok 4 Podanie skompletovanej žiadosti a lehoty Po predložení žiadosti o vydanie rozhodnutia o stavebnom zámere s kompletnými prílohami, projektovou dokumentáciou a zaplatením správneho poplatku má stavebný úrad 30 dní na to, aby vydal rozhodnutie, v zložitejších prípadoch 60 dní.
So stavbou sa môže začať po uplynutí 15-dňovej lehoty od rozhodnutia úradu, počas ktorej sa môžu ešte spresniť detaily každou zo zúčastnených strán. Právoplatnosť musí stavebný úrad zvlášť potvrdiť.
Z našej skúsenosti môžeme povedať, že celý proces, od získania prvých vyjadrení až po vydanie povolenia trvá v priemere okolo 3-6 mesiacov.
Povolenie stavby štandardne stráca platnosť, ak sa so stavbou nezačne do dvoch rokov od nadobudnutia právoplatnosti (jeho platnosť sa však dá predĺžiť).
Inžinierske služby
Pokiaľ nechcete vybavovať všetky doklady a vyjadrenia k stavebnému povoleniu sami, alebo Vám to nedovoľujú pracovné povinnosti, môžete využiť služby inžinierskej činnosti v stavebníctve (takzvaný "inžiniering"). V rámci takýchto služieb ste potom zastupovaný pred príslušnými úradmi, pričom všetky dokumenty a stanoviská k stavbe Vám zabezpečí osoba vykonávajúca inžiniering. Týmto môžete ušetriť množstvo času, čo záleží samozrejme od rozsahu požadovaných vyjadrení. Inžiniering obvykle pôsobí len v určitej oblasti, preto je dobré nájsť si niekoho z okolia vašej budúcej stavby, kto pozná dané úrady.
Vyjadrenia príslušných správcov sietí
Správcovia sietí sú väčšinou (okrem vodární) oddelené firmy od dodávateľov elektriny, plynu a podobne. Napríklad SPP a.s. je dodávateľom plynu pre väčšinu domácností na Slovensku, avšak pokiaľ chcete žiadať o vyjadrenie k napojeniu Vášho budúceho domu na plyn, musíte osloviť firmu SPP Distribúcia a.s., ktorá vlastní a prevádzkuje plynovody.
Plyn
Prevádzkovateľom plynovodov je na Slovensku len jedna firma - SPP Distibúcia a.s., u ktorej si musíte požiadať o pripojenie nového odberného miesta - domácnosti. Žiadosť sa dá vyplniť priamo na internete a odoslať elektronicky aj s potrebnými prílohami vo formáte pdf, čo považujeme za najrýchlejší spôsob. Podrobný návod nájdete na našej stránke Ako si vyžiadať pripojovacie podmienky od SPP.
Elektrina
Distribučné firmy elektriny sú na Slovensku tri - Západoslovenská distribučná a.s.(ZSDIS), Stredoslovenská energetika - Distribúcia a.s.(SSE - Distribúcia) a Východoslovenská distribučná, a.s. (VSD). Vždy odporúčame navštíviť internetovú stránku príslušného distribútora a obvykle v sekcii odberatelia elektriny - domácnosti sa nachádzajú tlačivá žiadostí o pripojenie domácností do distribučnej sústavy.
Žiadosť stačí vyplniť, vytlačiť a priložiť časť elektroinštalácie z Vášho projektu domu spolu s výkresom situácie a podať do poštou alebo osobne do podateľne príslušného správcu siete. Následne Vám ostáva už len čakať na ich vyjadrenie, ktoré by Vám malo prísť najneskôr do 30 dní od podania žiadosti.
Vodovod a kanalizácia
Vodárenských spoločností je na Slovensku okolo 15, takže si vždy treba nájsť príslušného správcu podľa Vášho miesta stavby. Vždy odporúčame navštíviť internetovú stránku príslušného správcu vodovodu a kanalizácie, kde sa nachádzajú tlačivá žiadostí o vyjadrenie k projektovej dokumentácii (podávate pokiaľ nemáte prípojku na pozemku), prípadne žiadosti o pripojenie domácností k vodovodu a kanalizácii (podávate pokiaľ už máte hotovú prípojku na pozemku).
Žiadosť stačí vyplniť, vytlačiť a priložiť časť zdravotechnika z Vášho projektu domu spolu s výkresom situácie a podať elektronicky, prípadne poštou alebo osobne do podateľne príslušného správcu siete. Následne Vám ostáva už len čakať na ich vyjadrenie, ktoré by Vám malo prísť najneskôr do 30 dní od podania žiadosti.